fredag 30 april 2010

Vaniljcupcakes med hallon & blåbär.

Jag har inte BARA suttit och målat här idag jag har oxå provat ett nytt recept här hemma nämligen.
Det var så att jag hade med mig min matberedare till jobbet där en "plupp" hade åkt bort och jag kunde därför inte använda den.Så jag frågade Staffan inne i verkstán om han kanske kunde göra en ny till mig.Och när han fick tid över satte han då igång med detta.Och jag LOVADE då att baka muffins och ha med till jobbet om han fixade den till mig.Och SJÄLVKLART fixade han till en ny "plupp" till min maskin som jag bara älskar att jobba i här i köket så då måste jag ju givetvis oxå BAKA MUFFINS. ;o) Hade jag inte fått en ny "plupp" så hade jag fått kasta maskinen då det inte gick att sätta dit verktygen man jobbar med och detta har grämt mig i 4 månader nu tills jag kom på iden att ta med den till gubbarna på jobbet.Jag är såklart ÖVERLYCKLIG över att ha min maskin igen för den är så bra! Nu tänker jag göra mig av med min stora dåliga matberedare som jag inte alls tycker om.Eller jag ska kanske säga att vi inte riktigt kommer överens.Ja den är säkert inte dålig det är nog bara jag som inte förstår mig på den för den är trots allt nästan helt ny.Men det är väl för jag trivs så bra med min lilla gamla maskin.
Så idag har jag gjort vaniljmuffins med hallon och blåbär och ni ska faktiskt få receptet av mig här ni oxå hade jag tänkt för de blev jättegoda!
Istället för att ta sylt i som det stod i mitt recept så la jag i frysta blåbär och hallon och tyckte det gick minst lika bra faktiskt.Kanske att man skulle ha rört ner dom i smeten innan istället för att lägga uppepå men annars var det jättebra.
Vanilj cupcakes med hallon & blåbär:

125g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
frysta hallon och blåbär, ännu bättre om man har färska!

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker poröst ocg tillsätt sedan ett ägg i taget, vispa mellan.
Blanda vetemjöl,bakpulver och vaniljsocker och tillsätt i smeten växelvis med mjölken.
Här kan man sen välja om man vill röra i bären lite försiktigt eller så lägger du dessa över som jag gjorde.
Fyll muffinsformarna till lite mindre än hälften.
Grädda i ugnen i ca 20 minuter eller tills dom ser fina ut.
Låt cupcaksen svalna lite innan du äter dom.

Jättegoda! ( smeten är ju inte FY SKAM den heller...fniss... )
Hoppas det ska smaka!

Nu ska jag fortsätta även med tvätten här i huset och sedan är det nog dax att sätta sig och måla lite igen.
Kram!
*M*

Inga kommentarer: