måndag 12 april 2010

Renoveringen i hallen...

Här kommer ett inlägg om hallen som vi renoverade förra sommaren ( 2009 ).Tyvärr är jag inte tillsammans med P-F längre men jag älskar fortfarande min hall! ;o)

I somras renoverade vi upp hallen lite, även om det är en del kvar att fixa med som golvet och dörrar som jag vill byta osv har jag ändå fått lite gjort.Nu har hela hallen blivit tapetserat med en smårandig tapet och P-F har byggt upp min förvaring i hallen med jackor osv precis som jag ville ha det.Han är så himla duktig och jag är så himla glad och nöjd över vad han gjort för mig i hallen där!! Me like! Härligt mörkgröna medaljongtapeter från typ 60-talet.Hallen kändes mest liten mörk och trång.Nu måste vi tyvärr ha sonens garderob i hallen så den tar ju stor plats men det går i alla fall.Sen va det dax att börja riva tapeter, vi skulle bara ta det värsta men det visade sig att när vi började riva så lossnade det bara mer och mer så vi höll på med förarbetet i hela 3 dagar innan vi fick nån ordning på det hela.Dock är det lika bra att göra det ordentligt för annars blir det bara dåligt i sista änden...Som ni ser på bilderna kändes det som ett stort KAOS! Herregud mitt i semmestrn och allt kändes det som man nästan bara ångrade sig när det blev sånt jobb av det hela.Hallen går ju i 2 våningar och bilder på resten kommer efter här sedan men det blev ju som 2 rum plus en trapp så det var en del att göra och efter 3 dagar höll man nästan på att ge upp och strunta i det...fast hallen hade ju sett ut därefter oxå...fniss..
Efter allt rivande, slipande och extra spackel som vi först la på väggarna och sedan slipade så var det ÄNTLIGEN dax för den roliga biten när de nya tapeterna började komma på plats.Stackars P-F gjorde nästan allt jobb och jag bara surrade runt,slipade lite väggar,målade lite brädor, räcken osv...Saker överallt hela tiden..puh!
MEN så till det roliga....Första våderna på plats! Vi började nere vid ytterdörren, gick trappen upp gjorde hallen där uppe och vidare ner och gjorde klart alla väggar i hallen där nere.Mycket vinklar och vrår så det tog ett par dagar...Övervången klar, vilken skillnad det gjorde.Sen ska dörrar och golv oxå fixas men det får bli nästa gång.blev så ljust och fint!!
Sen trappan......och sedan hallen på bottenplan då...Som ni förstår är jag ju supernöjd! Det är sån otrolig skillnad mot hur hallen såg ut innan, nu är den mycket ljusare och luftigare då man fått in ljusare tapeter osv.Jag tycke rom att blanda lite gammal och ny stil som ni ser men det är ju fortfarande en del kvar som ska göras i hallen.Men det blir nog jättefint sedan då både golv och alla dörrar är bytta.Trädörrarna ska bli vita de oxå sedan är det tänkt när de är bytta...
Hoppas ni orkade ta er ända ner hit. ;o)

Händiga karlar det är min melodi det, de som kan förverkliga ens drömmar.Jag får helt enkelt ta och hitta en ny ;o)
Kram!

1 kommentar:

Anne sa...

Orkade hela vägen ner... Älskar din hall..=)

Kramizar Anne