måndag 30 april 2012

Chokladtårta på LCHF vis

Härom natten provade jag en annan chokladkaka från bloggen 56kilo, den blev sådär. Gör jag den igen tänker jag INTE ha hallonchokladkaka, det föll inte mig riktigt i smaken så jag tror den är godare med bara vanlig choklad faktiskt.Lite som kladdkaka nästan när den var färdig för den var väldigt kladdig.Kanske att par minuter till i min ugn inte skulle ha skadat , jag får prova nästa gång jag gör den antar jag.Grädde och jordgubbar ska jag ha till nästa gång oxå.....
Bilden är inte den bästa då jag fick ta kort mitt i natten...

Chokladtårta på LCHF vis:
100 g mörk choklad (jag hade marabou 70% med hallonsmak)
100 g smör
2 ägg
1 dl sukrin
0,5 tsk vaniljpulver (finns i välsorterade livsmedelsbutiker, en burk med brunt pulver)
1 msk kakao
125 g mascarpone

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör och choklad.
Vispa äggula och sukrin pösigt.
Rör ner kakao och vanilj i äggulesmeten.
Rör mascarpone tillsammans med smör och choklad. Rör så att smeten blir slät.
Rör sedan ihop chokladsmeten med äggulesmeten. Vispa  äggvitan separat till ett hårt skum. Vänd till sist försiktigt ner äggvitan i smeten och rörr ihop.
Häll smeten i en smord springform. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.

HÄR kommer man till orginal recepten på sidan 56 kilo.

Kram Malin

Inga kommentarer: