söndag 22 april 2012

Bakat bröd

Ikväll har jag provat ett annat LCHF bröd som jag hittade på nätet som hade i största del fått väldigt bra kommentarer och jag måste hålla med som de flesta skrev, VILKET gott LCHF bröd! Passade mig som vill ha lite mera "riktigt" bröd.Det är mycket ägg i men det smakar inte alls ägg osv osv.
Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fibrex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Gör så här
Mixa alla nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1g kolhydrat

Receptet finns HÄR från upphovsmakaren!!



Om man läser alla kommentarerna kan man byta ut en massa hit och dit i detta bröd, jag är ju så dålig på det men jag ska prova jag med utefter de kommentarer som jag läst sedan.Man kunde prova skippa brödkryddor om man inte gillade det, smakade lika bra skrev någon osv osv.
SNABBT att röra ihop och det passar ju mig alldeles ypperligt!



Jag är ju fortfarande inne i min "provamigframperiod" men första veckan nu har jag gått ner 1 kg och det tycker jag är bra trots att jag inte är extrem nu när jag håller på.Jag har inte tränat eller rört på mig ett endast dugg.


I helgen har det gåt ti ett, igår var jag på scrapbookingträff men istället för allt gott fika hade jag med egen mat och mitt egna fika blev jordgubbar med grädde, tur att jag ÄLSKAR jordgubbar...fniss...
Ja mer baka osv kommer jag prova framöver, ni ska få receptet på en chokladkaka sen med...



Kram Malin

Inga kommentarer: