lördag 14 april 2012

Lchf Bröd

Jag har ju under några dagar kikat runt på nätet på lchf recept och idag testade jag ett Sesambröd.
Lite ingredienser, lite disk och framför allt så gick det supersnabbt att göra! 15 minuter, och det kan man klämma in och göra precis när som helst om man blir utan bröd.
Endast 5 ingredienser och väldigt lite redskap behövs.Man har ju t.o.m bakplåtspapper på plåten så inte ens den behövde jag diska! Passar mig alldeles utmärkt!
 Allt rördes ihop hur fort som helst med sked i en bunke...
 Bredde ut på bakplåtspapper med en slickepott och sen in i ugnen.
 8 minuter senare är brödet färdiggräddat.
Och jag fick 8 färdiga brödskivor. Vill man göra dom mindre/större kan man ju göra det helt upp till var och en men jag tyckte dessa bitar var lagom för mig.
PERFEKTA även att använda som hamburgerbröd på sommaren när man grillar ute.Man kan ju bara göra små runda bröd på plåten!
Här kommer receptet.

LCHF Sesambröd
Antal: 8 Tid: 15 minuter
Ingredienser
1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 st ägg

 Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Häll alla torra ingredienser + osten i en skål och rör runt med en sked så att det blandar sig ordentligt. Tillsätt alla äggen och rör samman allt till en smet.
Ta en långpanna och lägg i ett bakplåtspapper. Häll ut degen på pappret och bred ut den med hjälp av en slickepott så att degen blir jämn. Typ nån halc cm tjock eller så... Degen täcker inte hela pappret utan den blir ca 38X24cm. Grädda den i mitten av ugnen i 8 minuter.
KLART!!

Kram Malin

1 kommentar:

Johanna L sa...

Detta brödet har vi testat massor av varianter med, te x Oliver, soltorkade tomater, saffran, flingsalt osv..finns massor man kan variera med.

:-)