söndag 17 april 2011

ÄNTLIGEN!

Äntligen är det lite SOL och fint väder ute igen!! Solen värmer och det är superskönt att vara ute.
Jag har börjat tåta lite i min trädgård idag, det är ju ganska så mycket som är visset och massa ogräs osv som man inte tagit bort i höstas så det är dax att sätta fart på det här om man ska få några fina rabatter och land i år.
Så här fint såg det ut när jag började idag:
Mitt land är inte särskilt fint.Gräset har växt över nästan alla jordgubbsplantor och fullt med ogräs.Gjorde tyvärr inte så mycket med detta land förra året men nu ska det fixas iordning igen.
Sandlådan ska bli land och dit ska jordgubbar och smultron flyttas upp.Ska även plantera lite dill, gräslök, persilja osv där hade jag tänkt. Tar skott från jordgubbsplantorna som är i detta övervuxna land och sen ska det grävas upp helt här.Ska fixa brädor och kanta med så det inte växer över lika mycket som det gjort innan och där jordgubbarna nu är ska det få komma ner en buske röda vinbär istället hade jag tänkt.
Mina goda rabarbet får givetvis vara kvar!! I år ska jag dock inte ge bort så mycket utan faktiskt skörda själv och frysa in i frysen.Har varit så himla bra med det lilla jag sparade själv förra året som jag haft i frysen. Gjorde både kräm och marmelad på mina bär i vintras.
Sandlådan har jag krattat till idag så det bara behöver fyllas på jord nu, det får inhandlas när jag får lön.Har oxå börjat rensa bort lite av ogräset runt sandlådan men är inte klar...
Så som ni ser är det lite att pyssla med. =o)
Min ena rabatt är inte heller så fin.Här kommer ju alla mina fina PIONER sedan. Här har jag faktiskt börjat rena idag, legat på alla fyra och börjat göra fint.Är halvvägs ungefär.Jag blir lite sur och nästan arg över att jag får så ont i min rygg hela tiden och måste pausa för jag vill verkligen bara hålla på  och fixa och göra färdigt så det ser fint ut sedan.Men men... Nu har jag tagit mig en paus eftersom ryggen värker av att ligga och rensa i rabatterna och det är väl bäst att lyssna på den så det inte blir så mycket mer sjukskrivning.Men jag ska fortsätta lite senare igen och hoppas jag kommer en bit till i rabatten.Ser ju så mycket roligare ut när det är fint! Men jag har ju i alla fall börjat och är en liten bit på väg i alla fall!!

Lite vårblommor som komme rupp lite här och där i trädgården oxå....
Kom upp några vitsippor vid rabarberna i år såg jag, de är så fina.Har ett hörn vid källartrappen där det kommer upp en klunga.Vill  ju lägga plattor där så småningom men jag vill ha kvar mina vitsippor...undrar om de går att flytta på sen så jag får ha de kvar i trädgården??....

Nä jag ska väl ut och fixa vidare en stund, måste i alla fall passa på att vara ute i solen en sväng för tyvärr är det ju dax att jobba imorgon igen...suck....
Hoppas ni andra har lika fint väder som vi idag och är ute och njuter av det!!
Kram Malin

Inga kommentarer: